שטנגר חיים נ' המוסד לביטוח לאומי

בתי הדין לעבודהבית הדין האזורי לעבודה ת"א – יפו בל 007668/06

בפני: כב' השופטת אהובה עציון נ.צ. מר עדן רחמים (מע) נ.צ. מר עזרא חלילי (ע) תאריך: 10/09/2008

בעניין: שטנגר חיים ע"י ב"כ עו"ד סער דוד התובע נ ג ד המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ עו"ד רועי הררי הנתבע

פסק – דין

1. בתביעה שלפנינו ערער התובע על החלטת המוסד לביטוח לאומי מיום 18/06/06 לפיה דחה תביעה לדמי אבטלה שהגיש התובע ביום 21/05/06. בהחלטת המוסד לביטוח לאומי נרשם כי הנימוק לדחייה הוא: "תביעתך הוגשה באיחור, מעבר למועד שנקבע בסעיף 296".

על פי האמור בכתב התביעה, התובע הגיש בדואר למוסד לביטוח לאומי תביעה לדמי אבטלה ביום 20/01/04, לאחר שהסתיימו העיצומים במשרדי הנתבע.

משלא קיבל תשובה על תביעתו, הגיש התובע פעם נוספת את התביעה ביום 15/04/04, ולאחר שנענה בשיחות טלפוניות כי "הנושא בטיפול", הגיש תביעתו בפעם השלישית ביום 21/05/06 והפעם לא בדואר אלא במסירה ידנית לפקיד המוסד לביטוח לאומי – וכאמור לעיל, תביעה זו נדחתה מחמת השיהוי בהגשתה.

2. בכתב ההגנה חזר הנתבע על טענתו בדבר שיהוי על פי סעיף 296 וכן טען, לראשונה כי לא הוכח שהתקיימו יחסי עובד-מעביד בין התובע לבין אחיו שנטען כי היה מעסיקו.

3. בדיון שהתקיים בפני כב' השופטת ח. טרכטינגוט ביום 28/03/07 טענה ב"כ המוסד לביטוח לאומי כי הטענה בדבר שלילת יחסי עובד-מעביד: "לא נבחנה באופן יסודי זאת לאור השיהוי הארוך".

4. בתצהיר עדותו טען התובע כי עבר בחברה ס.ב.פ. חלפים לרכב בע"מ עד יום 09/2003 ואז הופסקה עבודתו עקב הפסקת פעילות החברה.

התובע חזר על הנטען בכתב התביעה לעניין מועדי הגשת תביעתו, והבהיר כי בשתי הפעמים הראשונות הוא הניח את תביעתו על נספחיה בתיבת השירות שבמשרד המוסד לביטוח לאומי בסניף הרצליה – כפי שהורו לו הפקידים בסניף.

רק ביום 21/05/06, משלא קיבל מענה ענייני על תביעתו, הגיש התובע את תביעתו לידי פקיד בחותמת "נתקבל" בתאריך 21/05/06.

כמו כן טען התובע כי התייצב כדין בלשכת התעסוקה בעת שהיה מובטל וצירף אישורים לכך.

5. לאחר ששמענו עדות התובע ועיינו בכל הראיות ובסיכומי הטענות של הצדדים, אנו פוסקים כדלקמן:

א. אנו מקבלים כאמינה את עדותו וגרסתו של התובע בדבר אופן הגשת התביעה לדמי אבטלה: במכתב הנלווה לתביעה שהגיש ביום 21/05/06 מפרט התובע את שני נסיונותיו הקודמים להגיש את התביעה ע"י הנחתה בתיבת השירות בסניף המוסד לביטוח לאומי. עדות זאת לא נסתרה ע"י הנתבע, ולא נטען כי אין בסניפיו תיבות-שירות המיועדת למסירת מסמכים, תביעות וטפסים על ידי המבוטחם במקום להמתין לתורם להתקבל באופן אישי ע"י פקידי המוסד לביטוח לאומי.

ב. התובע נחקר בחקירה נגדית ביום 28/05/08 ואין לצפות ממנו כי יזהה את פקידי המודיעין במוסד לביטוח לאומי, שעמהם שוחח בביקוריו בתאריכים 20/01/04 ו- 15/04/04!

ג. אנו קובעים כי מסירת התביעה לדמי אבטלה נעשתה כדין ביום 20/01/04 והמסירות החוזרות שבוצעו אחר כך, נעשו רק משום שהמוסד לביטוח לאומי לא הגיב על התביעה הראשונה. לפיכך יש לראות את התובע כמי שהגיש תביעתו לדמי אבטלה – במועד הקבוע בחוק.

ד. באשר לטיעוני ב"כ הנתבע בעניין אי-קיומם של יחסי עובד מעביד, הרי שאנו דוחים את כולם (סעיפים 12-9 לסיכומי הנתבע). התובע לא נשאל אפילו שאלה אחת בעניין זה בחקירתו הנגדית ; לא הובאו עדים או ראיות כלשהן להפרכת גרסתו בדבר מקום עבודתו ושם מעסיקו בטרם היה למובטל ; תלושים משוחזרים לעולם ישאו מועדי הדפסתם בפועל ולא מועדי הפקתם המקוריים.

התלושים הודפסו ביום 04/01/06 ואין מדובר בזיוף או ב"שיכתוב" אלא בהפקה – חוזרת של תלושים שתאריכיהם המקוריים (חודשי העבודה שבגינם ניתנו) מודפסים בהם.

לא למותר לציין שבמסמך ת/4 שצורף לתצהיר התובע, מאשר הנתבע עצמו כי החברה ס.ב.פ. חלפים לרכב בע"מ דיווחה למוסד לביטוח לאומי על העסקתו של התובע בחודשים 01/1997 עד 09/2003 – כעולה גם ממקצת התלושים שהגיש התובע.

לפיכך אנו דוחים טענת הנתבע כי לא התקיימו יחסי עובד-מעביד בין התובע למי ממעבידיו שעליהם דיווח לנתבע.

ה. סוף דבר: לאור כל האמור לעיל יש לראות את התובע כמי שפוטר ע"י מעבידתו (החברה שפעילותה הופסקה) והגיש תביעתו לדמי אבטלה – במועד. על הנתבע לבדוק ולקבוע הסכומים המגיעים לתובע כדמי אבטלה בגין תביעתו ולשלמם בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק מהמוסד לביטוח לאומי בו היה על המוסד לשלמם – ועד לתשלומם בפועל.

6. הנתבע ישלם לתובע הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסכום כולל של 2,000 ₪ בצירוף מ.ע.מ. ובתוספת הפרשי הצמדה וריבית כחוק מהיום ועד למועד לתשלום בפועל .

ניתן ביום 09 בספטמבר, 2008 (ט' באלול תשס"ח) בהעדר הצדדים.

אהובה עציון 7668/06 נ.צ. – עזרא חלילי נחתם ביום 10/09/2008 נ.צ. – עדן רחמים נחתם ביום 10/09/2008 אהובה עציון , שופטת אב"ד קלדנית: גלית דוד נוסח מסמך זה כפוף לשינויי ניסוח ועריכה

מה הסיכוי של התביעה שלי?
השלימו את 3 השלבים בטופס ליחצו על הזמן שיחת הערכה ונחזור בהקדם!

    ממלאים את הפרטים ולוחצים על הכפתור