פיצוי לנוסעים שאיחרו לטיסה בגלל בידוק ממושך
מאת: עו"ד דוד סער
המדובר בזוג תובעים שהגיעו עם שני ילדיהם לשדה התעופה בבריסל, כ- 3 שעות לפני הטיסה. בשל תורים ארוכים בתור לבידוק, הגיעו התובעים לעמדת הקבלה רק כ- 40 דקות לפני מועד ההמראה, אלא ששם נמסר להם כי הטיסה נסגרה ואין באפשרותם לעלות לטיסה.
לאור זאת, נאלצו התובעים להמתין לילה שלם בשדה התעופה, ללא אוכל ושתיה. התובעים הגיעו תביעה קטנה בסך של 17,000 ₪ מתוכם 5,000 ₪ בגין עוגמת נפש ו- 12,000 ₪ בגין הפסד ימי עבודה (ת"ק 10838-02-17).
ביהמ"ש קבע כי כעיקרון האחריות לפיצוי הנוסע, מוטלת על מפעיל הטיסה בלבד. במקרה דנן, בחר ביהמ"ש ליישם את הוראות חוק שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאי), תשע"ב-2012, במסגרתו איחור בהמראה של 8 שעות ומעלה מזכה בפיצוי.
במקרה דנן, אמנם לא היה עיכוב של 8 שעות כדרישת החוק, אלא שביהמ"ש דבק בפרשנות התכליתית של החוק, וראה בטיסת התובעים כטיסה שהוחמצה שלא באשמתם, תוך שהחיל בצורה פרשנית זו את הוראות החוק ופסק לזכותם פיצוי בסך של כ- 8,000 ₪. אלא שהיות והתובעים תבעו רק 5,000 ₪ בגין עוגמת נפש, העמיד ביהמ"ש בלית ברירה את סכום הפיצוי על סכום התביעה ברכיב זה, קרי 5,000 ₪ בלבד (התביעה להפסדי ימי עבודה נדחתה בשל היעדר ראיות).
להתייעצות עם עורך דין מומחה לתביעות קטנות