פיצוי בגין כסא גלגלים שלא נחת עם הנוסעת
מאת: עו"ד דוד סער
מי אחראי על כסא גלגלים שלא נחת מהמטוס ביחד עם הנוסעת הזקוקה לו?
ומקרה שהיה כך היה:
אישה שנסעה לטיול שורשים במרוקו ביחד עם בני משפחה קרובים, נזקקה לכיסא גלגלים הואיל ומספר ימים לפני הטיסה הוסר מרגלה הגבס. התובעת השאילה מארגון "יד שרה" כסא גלגלים ואף קיבלה את אישור והסכמת הסוכנות כי היא יכולה לקחת עימה את כיסא הגלגלים לטיול.
כאשר נחתה התובעת בקזבלנקה, התברר לה כי הכיסא חסר ולא ניתן לאתרו. האישה הגישה תביעה כנגד סוכנות הנסיעות בטענה כי הכסא לא הגיע עימה בעת הנחיתה.
התביעה הובאה לדיון בפני כבוד השופט אברהם טננבוים מבית משפט לתביעות קטנות בירושלים (ת"ק 2615-01-11 רבקה סלע נ' ארקיע אינטרנשטיונל (1981) בע"מ).
התובעת טענה כי היא נאלצה לוותר על חלק ניכר מהאתרים ולקחת מוניות במהלך הטיול, ועל כן דרשה פיצוי בסך של 15,000 ₪ הכולל פיצוי של 5,000 ₪ בגין עלות כסא הגלגלים וסך של 10,000 ₪ בגין עוגמת הנפש ואי הנוחות.
טענת סוכנות הנסיעות הייתה כי היא אינה אחראית לנזק שנגרם לתובעת, אלא האחריות הינה על חברת התעופה.
כבוד השופט קבע כי שאלת האחריות תידון במקרה והסוכנות תאתר את נציגות חברת התעופה. אולם מאחר והסוכנות הודיעה כי לא מצאה נציגות בישראל לחברת התעופה, הרי שהאחריות מוטלת עליה.
בית המשפט קבע כי ישנם מקרים בהם קשה לקבוע גבול אחריות של ספק שירות, ועל כן במקרה זה יש לחייב את הסוכנות בפיצוי בסך של 4,000 ₪ בגין עלות כסא הגלגלים וסך של 2,000 ₪ בגין עוגמת הנפש וההוצאות.
בסופו של יום חויבה הסוכנות לשלם לתובעת סך כולל של 6,000 ₪.
דוד סער, עו"ד