לא ניתן ליהנות מטעות של הבנק
מאת: עו"ד דוד סער
המדובר בתביעה כספית שהוגשה כנגד לקוח של אחד הבנקים הגדולים בארץ, ע"י הבנק עצמו, בו מנוהל חשבונו (ת.א. 13301-11-15). התביעה הייתה על סך של 247,000 ₪, אשר לטענת הבנק הועברו בטעות לחשבון הנתבע במקום לחשבונו של לקוח אחר בסניף הנושא שם זהה לשם הנתבע.
הנתבע טען להגנתו, כי לא סביר לדרוש ממנו בחזרה את הכספים שנכנסו לחשבונו בטעות, לאחר שחלפו 5 שנים ממועד העברת הכספים בטעות.
ביהמ"ש השלום סבר אחרת, וקיבל את התביעה, בנימוק כי אין בעצם העובדה שנעשו טעויות כדי להקנות לנתבע זכות באותם כספים השייכים ללקוח אחר, שאלמלא כן, נמצא הנתבע מתעשר שלא כדין על חשבון האחר.
בהערת אגב, הוסיף בית המשפט, כי הנתבע יכול היה לעתור לקיזוז חלק מהסכום הנדרש ממנו, בעילה של עוגמת נפש ו/או נזק שנגרם לו בשל טעות הבנק, אלא שלא עשה כך, ומשכך התביעה התקבלה במלואה.
דוד סער, עו"ד