מבוטח שאימו עורכת דין לא ישמע בטענה כי לא ידע על קיומה של פוליסה

מאת:

קטין המשחק בקבוצת כדורגל נפגע בתאונה. על פי חוק חוזה ביטוח, התשמ"א – 1981, הוא זכאי להגיש תביעה עד 3 שנים מיום הגיעו לגיל 18, אלא אם נעלמו מעיניו עובדות המהוות את עילת התובענה, שאז יוכל להגיש תביעה מיום שנודעו לו עובדות אלו (וזאת מכוח סעיף 8 לחוק ההתיישנות, התשי"ח – 1958). האם אי ידיעת עצם קיומה של הפוליסה, ולמידה על עצם קיומה באיחור, יכולה להוות עילה להארכת תקופת ההתיישנות מכוח סעיף 8 לחוק ההתיישנות? שאלה זו נדונה בתא (ת"א) 171488-09 אוהד בר-הדס נ' כלל חברה לביטוח בע"מ (ניתן ביום: 27.6.11).

באותו מקרה, דובר בתובע שהינו בן לאם שהיא עורכת דין דיני נזיקין, וברור הוא כי בנסיבות אלו התובע יכול היה לברר עובדות אלו דרך אימו, ולמעשה התובע (ואימו) לא סיפקו כל הסבר סביר מדוע קיומה של הפוליסה נעלם מעיניהם:

"סביר בעיני, ואיני סבורה כי מדובר בחובה נוקשה וחמורה מדי, כי מי שנפגע בתאונה וסבור כי נגרם לו נזק גוף, ינסה לבדוק, בתוך זמן סביר מאז פגיעתו, את זכויותיו אצל הגופים במסגרתם נפגע, כאשר אדם סביר מודע לקיומם של ביטוחים שונים הקיימים לתלמידים בכלל ובמסגרת פעילות ספורטיבית בפרט. החובה לברר העובדות, בנסיבות העניין שבפנינו, אף אינה מכבידה ואינה קשה, מקום בו התובע נהנה משירותי ייעוץ משפטים זמינים ורצופים על ידי אמו עמה התגורר כל העת".

גם טענת התובע כי אין העובדה שאימו עו"ד, אינה משנה לצורך "אי ידיעתו" אודות הפוליסה, נדחתה מכל וכל:

"איני סבורה כי ניתן לערוך הפרדה מוחלטת ומלאכותית בין ידיעת אמו של התובע ובין ידיעתו הוא, שהרי עד שמלאו לו 18 שנים אמו שימשה כאפוטרופסית שלו והיה עליה לפעול בשקידה סבירה לברר את מלוא העובדות הרלוונטיות וליידע את התובע בדבר עובדות אלו. לא ברור מה נעשה בשנים אלו".

בית המשפט הוסיף:

"אם תתקבל טענת התובע, כי עצם אי הידיעה על זכאות על פי פוליסות, כאשר הנפגע יושב בחיבוק ידיים ואינו פועל באופן אקטיבי לברר זכויותיו, תאריך באופן אוטומטי את תקופת ההתיישנות, הרי תמיד יוכל הנפגע, גם עשרות שנים לאחר מועד הארוע ולמעשה, ללא כל הגבלת מועד, לטעון כי כלל לא ידע על הפוליסות בתוך תקופת התיישנות וכי פנה רק עתה, באיחור, במועד אקראי ושרירותי התלוי רק בו, להתייעצות. כך יינטל, בפועל, התוקף מדיני ההתיישנות, שהרי תמיד המפתח להארכת התקופה יהיה בידי התובע, בהתאם למועד בו יחליט לפנות להתייעצות בדבר זכויותיו".

דוד סער, עו"ד

מה הסיכוי של התביעה שלי?
השלימו את 3 השלבים בטופס ליחצו על הזמן שיחת הערכה ונחזור בהקדם!

    ממלאים את הפרטים ולוחצים על הכפתור